برند لاکچری
آیا میدانید چگونه میتوان یک برند لاکچری ساخت؟ چه چیزی یک برند لاکچری را از بقیه برندها متمایز میکند؟ لاکچری به چه معناست؟
اگر نمیتوانید این سوال را به راحتی پاسخ دهید، پس چگونه درباره تفاوت برندتان به بقیه خواهید گفت؟ شناسایی برند لاکچری به چند عامل بستگی دارد و لازم است این عوامل را در کنار محصولاتتان به مشتریان بفروشید. این عمل با تبلیغ همه روزه یا ملاحظات زیاد کاملاً متفاوت است. بیشتر تبلیغات روی وسعت دسترسی تمرکز دارند، در حالی که برند لاکچری بر عمق ماجرا تکیه میکند. و ماجرا از همینجا شروع میشود.
"تغییری که در تعریف لاکچری توسط مشتریان و مسیر جدید خرید به وجود آمده است باعث شده استراتژیهای بازاریابی به طور قابل چشمگیر بازتعریف شوند. برندهای لاکچری برای جذب مشتری لاکچری جدید باید بسیار زیرک و نوآور باشند." https://Forbes.com-
برند لاکچری چیست؟
تعریف لاکچری دشوار است؛ لاکچری گران است اما نه بیش از حد. محصولات لاکچری باکیفیت و بادوام هستند اما آیندهنگرانه نیز میباشند. این محصولات از نظر زیبایی راضیکننده هستند اما منحصربهفرد نیز میباشند. محصولات لاکچری نه تنها کمیاب هستند، بلکه دسترسی به آنها نیز دشوار است. این برند حالت خدمتگذار دارد اما نخبهگرا هم هست. لاکچری یک باور است که به توضیح احتیاج دارد.
مولف ارشد فوربز، پاملا ان. دانزیگر مقالهای تحت عنوان 'کلمه لاکچری از لوکس میآید: چگونه ارزشهای مشتریان جدید در حال بازتعریف برند لاکچری است' را نوشته و بر این باور است که برندها برای تصاحب درست صفت لاکچری باید 10 ویژگی خاص داشته باشند.
ده ویژگی برند لاکچری که توسط دانزیگر تعریف شدهاند عبارتند از کارایی برتر، صنعتگری، انحصار، نوآوری، مدیریت زمان و مکان، طراحی پیشرفته و زیبا، بیان خلاقانه، مطلوب، موروثی و مسئولیتپذیری.
9 عامل کلیدی که از نظر آژانس THAT یک برند لاکچری را میسازد عبارتند از:
قیمت
قیمت، سادهترین پاسخی است که میتوان به سوال "لاکچری چیست" داد و البته کماهمیتترین پاسخ نیز میباشد. قیمت به تنهایی هویت برند لاکچری را شکل نمیدهد. این مسئله را در نظر داشته باشید که خریداران میتوانند به راحتی از برند شما تحت عنوان گرانفروشی در مقایسه با بقیه رقبا رد شوند. پس گرانفروشی در ذهن افراد با لاکچری یکی نیست و باید چیز بیشتری برای ارائه داشته باشید.
کیفیت ساخت
الان داریم به جاهای خوب ماجرا میرسیم. توقعات نسبت به محصولات لاکچری بیشتر است. این محصولات باید از مواد سطح بالا ساخته شوند و ماندگارتر از محصولات رقیب باشند. صنعتگری زیبا نیز یک مسئله دیگر است. مشتریان خواهان محصول و خدماتی هستند که توسط افراد فوقحرفهای و با بالاترین کیفیت ارائه شوند. گاهی اوقات این ویژگی سریعاً قابل تشخیص است و میتواند برند لاکچری را متمایز کند. اگر یکی از این خصوصیات در ذهن مشتریان هدف شما رد شد، برند شما یک شبه از لاکچری به کلاهبردار نزول میکند.
زیبایی طراحی
لاکچری را باید تشخیص داد. محصولات لاکچری کمیابتر هستند، بنابراین اگر محصولتان را تحت یک برند لاکچری ارائه دهید، این مسئله شما را از محصولات معمولی مجزا میکند. ظاهر محصول لاکچری باید برتری و منحصربهفرد بودن خود را نشان دهد. مشتریان علاقه دارند با برندهایی شناخته شوند که به تخصص و حرفهای بودن طراحی و زیبایی خود میبالند. ظاهر زیبای یک برند لاکچری باید به صورتی باشد که کیفیت درون آن را نشان دهد.
معنا
لاکچری باید ساختاری از واقعیت باشد. توانایی بالا، مواد بهتر و ماندگاری، همه اینها واقعی هستند. قیمت نهایی انعکاسی از هزینه افزوده شده برای ترکیب این خصوصیات در یک محصول لاکچری است. ظاهر محصول به صورتی طراحی میشود تا این خصوصیات به روشی متمایز عرضه شوند. این خصوصیات واقعی هستند.
لاکچری هنوز یک باور است. بسیاری از برندهای لاکچری به موفقیت نمیرسند چون افراد کافی از بازار هدف به معنای لاکچری برند آنها ایمان نمیآورند. آیا چیزی که به برند لاکچری شما معنا میبخشد برای مشتری آن قدر جذاب است که سراغ برند بعدی نرود؟ مشتری باید از طریق برند شما به معنایی دست یابد که هیچ جای دیگر نمیتواند آن را بیابد.
کمیابی و انحصار
خیلی از محصولات زیبا، مطلوب و خوش ساخت بسیار رایج هستند، چون برند آنها از طریق در دسترس بودنشان به سود میرسد. این محصولات لاکچری محسوب نمیشوند چون رایج هستند و تصاحب آنها آسان است. ویژگی نهایی یک محصول لاکچری، کمیاب بودن آن است. اگر دسترسی یا تصاحب یک محصول دشوار باشد، پس حتما لاکچری است. برخی از محصولات با طراحی پیچیده و حرفهای با سالها مهندسی، لاکچری محسوب نمیشوند چون تعداد بیشمار از آنها در بازار وجود دارد. از طرفی سنگهایی که از زمین به دست میآیند و کاری جز ثابت بودن نمیکنند ارزشمندند چون کمیابند. منحصربهفرد و کمیاب بودن هنوز هم خصوصیاتی کلیدی برای ساخت یک برند هستند. اینها را باید بسته به این که در کجا و برای چه کسانی در حال تبلیغ هستید تغییر دهید. نمایش تجملگرایی خودنماهای ایالات متحده نسبت به قبل طرفدار کمتری دارند. امروزه باید به صورت انحصاری ارتباط برقرار کنید تا نه تنها ارائه ارزشمندی داشته باشید بلکه شخصیتی ارزشمند از خود بسازید.
برای مثال، یک قطعه جواهر الماس ممکن است بیشتر به دلیل داستانی که دربارهاش گفته میشود جذاب باشد تا کمیاب بودن خود آن. اگرچه همچنان انحصاری بودن محصول اهمیت دارد، اما نماد این انحصار در حال تغییر است. امروزه، کمیاب بودن به جای این که نشاندهنده این باشد که افراد کمتری صاحب آن هستند، بیشتر درباره نمایشی ظاهری از انتخاب فردی است.
عمق بخشی
برندهای لاکچری به دنبال شناسایی بخشی هستند که بتوان آن را تبلیغ نمود. این نوع برند، علاقه کمتری نسبت به دستیابی به مخاطبان زیاد از خود نشان میدهد. از طرفی، سعی در جذب مخاطبان مناسب دارد. از نظر برند لاکچری، مخاطبانی مناسب هستند که مشتریان بالقوه باشند و احتمال بیشتری برای تمایل به برند شما از خود نشان دهند.
قدرت تجربه
در قدیم، استراتژی بازاریابی برند لاکچری بر شناسایی قدرت و توانمندی برند تکیه داشت. به عبارت دیگر، به صورتی که شخص هنگام استفاده از برند، احساس خوب (یا خاصی) درباره خودش داشته باشد. اما این مورد سریعاً از رده خارج شد. برندهای لاکچری امروز و آینده، بر قدرت شناسایی تمرکز نمیکنند. این برندها بر قدرت تجربه متمرکزند.
برند شما قادر است چه تجربهای را فراهم کند، و این تجربه چه تفاوتی با تجاربی که دیگران ارائه میدهند دارد؟
اصل ارزشمندی
ارزش محصولات خود را هرچه زودتر تعیین نموده و آن را نگه دارید. هر کاری که در تبلیغ، ارتباطات، روابط عمومی و کاریابی انجام میدهید همگی در ساخت ارزش سهیم هستند. کاهش 10% قیمت محصولاتتان آنقدر تاثیرگذار نخواهد بود که به اشتراکگذاری عکسهایی از یک سلبریتی که محصول شما را به تن دارد، با آن رانندگی میکند و یا به هر صورتی در حال پز دادن با برند لاکچری شما است میتواند تاثیرگذار باشد.
به محض این که بخش منحصربهفردی که میخواهید روی تبلیغ آن تمرکز کنید را پیدا کردید، روی آنچه این بخش از آن لذت میبرد شروع به کار کنید. بیدلیل نیست که Rolex این قدر عمیق خود را درگیر رویدادهای گلف، تنیس و سوارکاری کرده است- همه مشتریان او در این رویدادها حضور دارند. دریابید که مشتریانتان کجا هستند و در رویدادها و علایق آنها حاضر باشید. اینگونه است که میتوان یک برند لاکچری ساخت.
خدمات
در آخر، هیچ یک از برندهای لاکچری نمیتوانند از عنصر خدمات برای پشتیبانی از محصولات غافل بمانند. دو مورد که ارزش برند شما در دید مشتری را سریعاً پایین میآورند عبارتند از صحبت با سیستم خودکار به جای اشخاص حقیقی و دو هفته انتظار برای پاسخ به یک شکایت. هزینهای که بابت محصول لاکچری پرداخت میشود، خدمات باکیفیت را نیز شامل میشود.
خدمات منجر به ایجاد رابطه بین مشتری و برند میگردد. وفاداری برند از تکرار تجربه مثبت به وجود میآید. ارتباط نباید تنها وقتی برقرار شود که مشکلی به وجود آمده است. اتفاقاً باید زمانی ارتباط برقرار گردد که همه چیز سر جای خودش است، تا این خوبی اوضاع تقویت شود و فرصتهایی برای استحکام این وضع خوب به وجود آید. مشتریان لاکچری برای تجملگرایی از هیچ فرصتی دریغ نمیکنند و خواهان این هستند که برندشان نیز به همین صورت عمل کند – تنها به روشی دیگر. رعایت اصول اخلاقی جامعه و اقتصاد، برای مشتریان لاکچری حیاتی است و میخواهند با برندی ارتباط بگیرند که با آنها حس مشترک دارد. مسئولیتپذیری اجتماعی برند لاکچری به بهبود روابط او کمک میکند، برای حضور او در صنعت مفید است و همچنین باعث میشود مشتریان به راحتی از او حمایت کنند.
نتیجه گیری
زمانی که قصد حرکت در مسیر لاکچری شدن را دارید، باید بسیاری از موارد را در نظر داشته باشید. لاکچری یک حس، باور، ذهنیت و سبک زندگی است. برندهای لاکچری که نسبت به رقبای خود پیشی میگیرند باید بین اصول خدمت به مشتری و تولید محصولی کاملاً جدید و فوقالعاده برایشان که آن را بخواهند یا نیاز داشته باشند توازن ایجاد کند. در نهایت، لاکچری بودن به حس مشتری نسبت به رابطه را برند لاکچری بستگی دارد.
خیلی مطلب لاکچری بود(☆ω☆)